010-147 99 00  Mån - Fre 10:00 - 16:00

0

Swedish Match – Ledande tillverkare av snus och nikotinpåsar

Swedish Match Banner

Swedish Match är en av de mest etablerade och välkända tillverkarna inom segmentet rökfria nikotinprodukter. Med en historia som sträcker sig tillbaka till 1915 och med rötter i svensk snustradition har företaget byggt upp en stark varumärkesportfölj och internationell närvaro. Swedish Match har sitt huvudkontor i Stockholm och är idag särskilt kända för sina snusprodukter, nikotinpåsar (all white) och tändprodukter.

Läs mer

Varumärke

Produkttyp

Styrka

Nikotinhalt per portion

Nikotinhalt

Smak

Nettovikt

Portioner per dosa

Vikt per portion

Format

Producent

Kategorisering

Filter
Varumärke
Produkttyp
Styrka
Nikotinhalt per portion
Nikotinhalt
Smak
Nettovikt
Portioner per dosa
Vikt per portion
Format
Producent
Kategorisering

Snus från Swedish Match

Swedish Match är den dominerande tillverkaren av svenskt snus, särskilt i Sverige och Norge. Företagets mest kända snusvarumärken inkluderar:

  • General – klassiskt premiumsnus med tydlig tobakskaraktär

  • Göteborgs Rapé – mildare snus med ljus tobakskaraktär och bärtoner

  • Ettan – ett av Sveriges äldsta snusmärken med smak av tobak, malt och rökighet

  • Grov – robust snus med tydlig tobakssmak

  • Catch – modern snus i olika smaker, inklusive mint och lakrits

  • Kaliber – prisvänligt alternativ med traditionell smak

  • Kronan – snus med tydlig svensk snusprofil och örtsmak

Produkterna finns i olika format: lös snus, portion, white portion och white dry. Snuset tillverkas i fabriker i Sverige, bland annat i Göteborg.

Nikotinpåsar från Swedish Match

En av de största framgångarna för Swedish Match de senaste åren är varumärket ZYN, som består av tobaksfria nikotinpåsar. Dessa produkter, även kallade all white eller nicotine pouches, innehåller nikotin men ingen tobak. De är baserade på växtfibrer och erbjuder smak och nikotin i ett diskret format.

ZYN lanserades i Sverige 2014 och har sedan dess blivit en ledande produkt i både Skandinavien och USA. ZYN finns i flera smaker och styrkor, såsom:

  • Cool Mint

  • Spearmint

  • Citrus

  • Bellini

  • Espressino

  • Dry Mini (för diskret användning)

ZYN säljs idag i över 100 000 butiker i USA, där nikotinpåsar snabbt vunnit mark som alternativ till rökning och andra nikotinprodukter.

Andra tillverkare av nikotinpåsar

Utöver Swedish Match finns flera andra tillverkare på marknaden som producerar liknande produkter:

  • BAT (British American Tobacco) med varumärken som Velo och Lyft (tidigare Epok)

  • PMI (Philip Morris International) med produkter som Shiro

  • Skruf Snus AB som tillverkar Skruf Super White

  • Consumer Brands International (CBI) med varumärkena DOPE och SNATCH

  • Ministry of Snus som ligger bakom märken som Ace Superwhite

  • Nordic Snus med varumärket Nordic Spirit

Swedish Match och PMI – ett historiskt uppköp

I maj 2022 meddelade Philip Morris International (PMI), en av världens största tobaksbolag, att de ville köpa Swedish Match. Syftet var att stärka PMI:s portfölj inom rökfria produkter och öka sin närvaro på marknader som Europa och USA.

Uppköpet slutfördes under hösten 2022 och innebar att Swedish Match blev ett helägt dotterbolag till PMI. Företaget är sedan november 2022 avnoterat från Nasdaq Stockholm. PMI har därmed fått tillgång till Swedish Matchs ledande snus- och nikotinpåseportfölj, inklusive ZYN, samt tillgång till bolagets distributionskanaler och expertis inom produktutveckling av rökfria alternativ.

Swedish Match efter PMI-förvärvet

Trots att företaget numera ägs av PMI fortsätter Swedish Match att drivas med stort fokus på sina svenska rötter. Produktion sker fortfarande i Sverige, och bolagets varumärken behåller sina individuella identiteter. PMI:s investeringar väntas stärka forskningen och distributionen av rökfria produkter globalt, där ZYN ses som ett nyckelvarumärke.

Sammanfattning

Swedish Match är en av världens ledande tillverkare av rökfria nikotinprodukter. Genom starka varumärken inom både snus och nikotinpåsar har företaget format branschen i över 100 år. Med varumärken som General, Ettan, Göteborgs Rapé och ZYN, samt med stöd från PMI, står Swedish Match i centrum av utvecklingen mot tobaksfria alternativ.

Produkten har blivit tillagd i varukorgen